Dag 1: Snelladen werkt niet, dus minder ver dan gehoopt

Dag 1: Eindhoven – Marche-en-Famenne 174km (Totaal: 174).

Binnen een half uur waren we over de grens. Maar een paar uur later, helaas… De snellaad-vlieger ging niet op. En als resultaat zijn we nu verder van de route af, dan wanneer we daar niet voor waren omgereden. Wat er is gebeurd…

Het plan was om in Namen (Jambes om precies te zijn) bij Total elektrisch snel op te laden. We reden op ons gemak over secundaire wegen naar Jambes. 47km/uur gemiddeld. (Dat is 60 à 70 streefsnelheid). Bij aankomst zat er nog 20km in de auto. Dat is heel weinig, maar ik had tot 2 x toe gebeld met de pomp in Jambes en ook met de Totral-projectleider van de 12 snelladers die België rijk is. Ze verzekerden ons dat alles werkt en operationeel is. Nou, niet dus. Eerst kochten we een pincode voor 2 x 10 minuten, (€ 8,- samen), maar de code werd niet geaccepteerd. Ook had de laadpaal een knipperend lampje dat volgens een instructiekaart betekende “Communicatiefout, bel de projectleider”. Na opbellen maakte de pompbediende een pinpas aan, en die kwam ietsje verder. Alles aangesloten, (500V 125A). De paal ging aan (dat hoor je aan redelijk heftige ventilatoren) en begon van 10:00 omlaag af te tellen. Maar telkens bij 9:42 stopte ie! Er was nog geen wattje in de auto gegaan want op het scherm stond nog: “Loading initialisation”. Dit verhaal hebben we 3 x geprobeerd. (Elke keer slikte ie € 4,- in, maar dat was inmiddels geen issue meer).

Toen hebben we een een lagere modus geprobeerd (400V 63A) en die deed het! (op de paal in Nederland zag je ook wel eens lagere amperages staan, dus ik dacht: “Misschien is dat het wel”) Yesss! Dachten we. Maar na 5 minuten kreeg ik de schrik van mijn leven, want dat was Wisselstroom! En het begon ook een beetje naar warm wordend plastic te ruiken! En de km-teller liep niet op. Snel uitgezet!

Gelukkig bleek dat de 63A aansluiting een hele andere stekker is dan die, die aan de auto zat. Niks engs aan de hand dus. Fffieuw! Toen nog 3 x de juiste geprobeerd, maar telkens bij 9:42 was het schluss.

Helaas. Geen goede beurt voor Total.be en/of Sgte (de fabrikant van de paal). Maar ja. Het moet gezegd worden dat we de éérste commerciële klant waren. Dus “pionieren” is het enige echte woord van toepassing hier, en dan moet je tegen tegenslagen kunnen.

We hebben de auto aan de langzame huishoudstekker gehangen, onze € 8,- teruggekregen en ons een enorme Carrefour om de hoek aanschouwd. (Waar ze ook bankjes verkopen waar je op kan bloggen). Daarna hadden we net genoeg om een camping in Marche-en-Famenne te halen. Dat is al de 3de Nederlandse campinghouder die ik sprak aan de telefoon, en ook behulpzaam.

Eenmaal aangekomen op de camping bleek de eigenaar een milieubewust man te zijn, die elektrisch rijden helemaal ziet zitten. Hij verwarmt het water van de douches bijvoorbeeld met warmte die uit de grond wordt gepompt. we hebben zeker een half uur staan babbelen over duurzaamheid en de toekomst van elektrisch vervoer. Hij vind de LEAF een mooie auto.

Het moet ook gezegd worden dat vooral ik van 17:00 tot 19:00 ziek van vermoeidheid op bed heb gelegen. 3-4 dagen aan een véél te laat naar bed en dan rijden en te weinig drinken kan mijn lichaam niet aan. Maar goed, dat is ook weer snel over. Ik zoek dadelijk nog wat foto’s uit, En dan gaat dit verslag waarschijnlijk morgen online.

Vanaf nu zijn we ingesteld op dagen met “rijden, 3-4 uur langzaam laden en verder rijden”. Met de ervaring van vandaag, schat ik dat we op deze manier 160 km per dag kunnen halen. De spirit zit er goed in!

Groetjes van ons drieën aan iedereen.

PS. we hebben bij 13 benzinepompen gezwaaid in het voorbijrijden.

Advertisements
This entry was posted in Dagverslagen, Opladen, Snelladen and tagged , , . Bookmark the permalink.

1 Response to Dag 1: Snelladen werkt niet, dus minder ver dan gehoopt

  1. hans says:

    Nou dat zag er als een zeer professionele installatie uit jammer dat ie niet werkt! 😉

Comments are closed.