Dag 24: Ver!

Vandaag hebben we het absolute afstands-dag-record gevestigd: 281,2 km. (Totaal: 2548 km). Met één keer snelladen bij ABB en nog wat bijladen tijdens het eten.

Het begon in Airolo, waar ze nog net Italiaans spreken. Hoewel er verwarring over een gipfel was. Blijkt een croissant te zijn).

Na vertrek acuut door de Gotthard tunnel. Het eerste streepje (van de 12) is altijd snel weg. Toen naar beneden tot de Vierwaldstättersee. Het viel tegen wat we terugkregen met dat dalen. Eerder: wat we over hadden, want veel regenereert de LEAF niet als je met 80 km/h daalt, en zo’n afdaling is in een vloek en zucht voorbij.

Het regenereren is sowieso een relatief fenomeen. Het moet zeker blijven, want het werkt. Maar het is niet het wondermiddel dat je al je energie teruggeeft als je remt of daalt. Als je 25% terugwint is het denk ik veel. Real-life heeft wind, frictie, stuurbekrachtiging, warmteverlies en (in)efficiëntie-factoren in alle betrokken componenten…

Daarna gingen we (extra) rustig door Zwitserse Mittelland (ook erg mooi), en zo haalden we Turgi, een stadje aan de Reuss, halverwege tussen Zürich en Basel. Daar hebben we van Mark Knechtle en Christian Morf een snellading, koffie en thee gekregen. ABB is actief op het gebied van e-mobiliteit, want elektrische componenten is hun business. Ze hebben onlangs het Nederlandse Epyon en nog een bedrijf overgenomen om hun positie te versterken op deze nieuwe markt.

Toen verder westwaards langs de Reuss richting Basel (om het Zwarte Woud te vermijden). Daarna noordwaards Duitsland in, langs de Rijn.

Bij een Chinees hebben we gegeten en een beetje “comfort-bijgeladen” (Stopcontact 23). Zoals vaak kregen we enthousiaste reacties!

Toen Frankrijk in verder noordwaarts langs de Rijn. Alwaar zich een uitgesproken kans voordeed om het stroompedaal eens tot de bodem in te trappen en daar te houden. Dat gaat vlot naar 159 km/h. En terwijl we daarheen gingen, nam langzaam de kracht -die je ziet met 10 stippen op het dashboard- af. Op het laatst reed de LEAF nog steeds 159 km/h, maar met 6 stippen. 60% dus. Concusie: De snelheid wordt begrensd. Het comfort blijft grenzeloos! Ik schat dat de LEAF onbegrensd zo’n 180 – 185 km/h kan halen.

Even later kwamen we aan op een rustige, schone camping, (met stopcontact 24), op de baan land tussen het Rijnkanaal en de Rijnrivier. Tevens de grens met Duitsland, maar daar zijn we niet meer gekomen.

Runa en ik hebben nog de grote sluis bekeken en daarna was het lekker slapen.

Advertisements
This entry was posted in Dagverslagen, Opladen, Snelladen and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Dag 24: Ver!

  1. Pingback: Heeft een Nissan LEAF ook nadelen? | Electric Vehicle to Italy

  2. Pingback: Statistieken | Electric Vehicle to Italy

Comments are closed.