De 10 beste foto’s van de reis

Hogere resolutie nodig? Mail of bel!

Advertisements
Posted in Algemeen

Dwars door de USA met een EV op zonne-energie

Tja. We zijn alweer een tijdje terug in Nederland en dan ga je weer eens het Eco- en EV-nieuws inhalen. En zo kom je dan op de website www.SolarJourneyUSA.com op het spoor. Waauw! Rob en Garrett van de Columbia University gaan met een elektrische auto en zonnepanelen 5600km afleggen, om elektrische mobiliteit te promoten. Hier een impressie van het idee:

Solar Journey USA Setup

Solar Journey USA Setup

Wat een gaaf plan! Dat wil ik ook! Ik zie het al voor me http://www.metdezonnaaritalie.nl (Als ik het Runa vertel lacht ze lief en is ze zo te zien vooral blij mijn enthousiastme te zien). Later als ik mijn voeten weer op de grond heb, realiseer ik me dat hier in Europa de zon toch wel aanmerkelijk minder schijnt dan in de USA. Maar goed, toch leuk om te onthouden en om te volgen.

(Op een dag koppel je gewoon je auto aan de hoeken van je tent, die van zonnecellen is gemaakt en daardoor lekker koel blijft van binnen).

Posted in Algemeen | Tagged ,

Zo. En nu zijn we weer gewoon Greenlight Consultancy.

Zo. Totaal opgeladen zijn we weer aan de slag.

  • Runa is zit alweer tot over haar oren in haar Ph.D.
  • Adrita is 3 centimeter langer en dat past goed in Groep 7.
  • En ik heb mijn eerste dagen al weer hard gewerkt als DTP-er in mijn ZZP-onderneming Greenlight Consultancy. Wat ik allemaal kan en doe lees je hier.
Greenlight Consultancy

Greenlight Consultancy

Posted in Even wat anders | Tagged

A propos

Range anxiety

Image | Posted on by

EV2I is geslaagd! De conclusies:

EV2I Electric Vehicle to Italy Success!

Je kan prima met een elektrische auto ver op vakantie
Wij hebben genoten van een heerlijke onthaast-vakantie. De wegen, Het landschap, de talen, de culturen, de keukens, alles beweegt gestaag voorbij. En je bent er veel meer mee in contact, dan wanneer je over de snelweg raast. Positieve reacties, Enthousiaste mensen, de EV-vakantie: Een aanrader!

Range-anxiety?
…hebben we de eerste week last van gehad, want we reden regelmatig “het donker” in. Zou er wel stroom te vinden zijn in dat dorpje? Zouden ze nog plaats hebben in de hotelletjes daar? Maar telkens kwamen we eruit: Éérst zochten we een slaapplaats en daarna pas regelden we de stroom. Want een slaapplaats is moeilijker te regelen dan stroom. Niet één keer hebben we stroom van een andere plaats dan de slaapplek hoeven regelen.

Na een week kenden we de LEAF zo goed, dat we precies wisten wat we konden verwachten: Xx km actieradius en zero problemen om stroom te regelen.

En voor de lezer die een EV overweegt en bang is van range-anxiety: Maakt u zich absoluut geen zorgen! U heeft een betrouwbaar stopcontact thuis en een betrouwbare range-indicator. En snelladers! Dat is dus een stuk makkelijker dan onze reis. Die anxiety bent u binnen 500 km van af!

De Nissan LEAF
Er kan er maar een de eerste zijn. En dat is de Nissan LEAF. Zeer compleet, zeer comfortabel, en ook nog eens snel! Een unieke auto. Hier geef ik mijn mening uitgebreid.

Wat heeft het gekost?
440 kWh  / € 75,- waarvan wij er circa € 50,- zelf betaald hebben. (3100km).

En het milieu?
Hoeveel baat heeft het milieu gehad bij onze “transport-keuze”? Die vraag moet je in 2 delen opsplitsen: 1) Hoe zuinig reden we? 2) Wat is de milieubelasting van de gebruikte energie?

  1. Zuinig: Een volle LEAF accu (24kWh) bevat de energie die in ongeveer 2,7 liter benzine zit. Aangezien wij (3.100 km / 170 km) 18,25 LEAF accu’s hebben opgereden, is dat equivalent aan zo’n 50 liter benzine. Echter een auto op benzine, zou voor 3.100km (bij 1:12) 260 liter nodig hebben.
    Economisch rijden in de op zich al zuinige LEAF kost dus 19% van rijden in een vergelijkbare fossiele-tijdperk-auto.
  2. Schoon: Daar bovenop komt dat we deze energie hebben betrokken uit de gemiddelde “energie-mix” van de landen waar we reden. En die is veel schoner dan auto-motoren. Elektriciteitscentrales draaien namelijk altijd op hun efficiëntste toerental. Als ze al op een fossiele brandstof draaien. Je hebt ook water (Zwitserland), zon en wind. (kolen vormt 20% van de Nederlandse energie-mix, maar wij hebben onze LEAF uitsluitend op groene stroom opgeladen).

Dus ja, onze vakantie-voetafdruk ligt ergens tussen 10 en 15% van de normale.

Snellaadpalen
Een (mentale) must voor het succes van e-mobiliteit. Maar er speelt kip-ei problematiek. Een snellaadpaal kost al gauw € 20.000,-, heb ik me laten vertellen, dus de business-case ziet er nog niet zo goed uit. Maar er zijn partijen met een lange adem dus het gaat goed komen.
Ik zeg ‘mentale‘ must, want als puntje bij paaltje komt zal dat in 90% van de gevallen het gewone paaltje bij de eigen voordeur zijn, dus zó hard zijn ze in de praktijk niet nodig.

Range als je het onderste uit de kan wil
Doe het rustig aan en je komt verder. 45km/h is de meest gunstige snelheid die we hebben geprobeerd. (Daaronder werd ons echt te gortig. De meeste wegen lenen zich ook niet voor 45km/h). Maar zou je dat kunnen vasthouden haal je de 210 km op een lading. Bij 60 km/h kom je op zo’n 185 km uit. En in real life kwamen we meestal zo rond de 170 km. Want constant één snelheid rijden is onmogelijk.

Rijden in de bergen kost actieradius. Heuvels: 15%, bergen: 25% en echte passen hakken zo’n 35% van je range af.

Rijstijl in de praktijk
Het kwam natuurlijk regelmatig voor dat we ons doel al vast hadden liggen (Hotel of camping telefonisch gereserveerd). Of dat we niet veel km’s op een dag hoefden te halen (op de terugweg konden we pas op 2-aug terecht bij Protoscar). Dan zie je je bestemming ruim binnen range liggen, en transformeert de LEAF zich van “Bleh! Slome zondagsrijder” in “Wow! Die is snel!” En alles daartussen in.

Reacties van de mensen
Het valt op dat werkelijk iedereen enthousiast is over elektrische mobiliteit. Neem nou voetbal, wijn, de iPhone of willekeurig elke andere dwarsstraat, er is altijd een groep mensen die kritiek heeft en begint te zeuren. Díé groep, is bij dit onderwerp opvallend kleiner!

De auto heeft veel bekijks. Mensen spreken je aan, zien het belang en vragen meestal als eerste: “Wat is de actieradius?” en als je dan antwoordt “150 km”, zijn de meesten positief verbaasd. Dan volgt een leuk informatief babbeltje. Tot slot laat je ze jaw-dropping achter als je bijna geruisloos wegflitst!

Kortom
Een groot succes!

2011-07-26 Tonda en de Nissan LEAF van Terberg Greenlease

2011-07-26 Tonda en de Nissan LEAF van Terberg Greenlease

Bekijk ook de statistieken en het weblog!

Posted in Dagverslagen, Rijervaringen

Statistieken

Hier een overzicht van de statistieken:

  • Totaal aantal kilometers: 3102. Dat is 75% van wat de Terberg Greenlease Nissan LEAF überhaupt heeft gereden.
  • Meeste km’s op een dag met snelladen: 281,2. Dag 24.
  • Meeste km’s op een dag zonder snelladen: 215,1. Dag 3.
  • Minste km’s op een reisdag: 90. Dag 6.
  • Totaal aantal meters geklommen: Schatting, circa 6.000. Ardennen, Vogezen, Jura, Alpen, Apennijnen.
  • Aantal keren gewoon opladen: 46. 27 Nachten, 19 x tussendoor.
  • Aantal verschillende stopcontacten: 32.
  • Aantal keer gevraagd om stroom: 36. 32 x Geen probleem! 4 x Antwoord: Nee. 2 x “Mijn man is er niet, dus ik kan het niet vragen“. 1 x “Sorry, maar onze stop kan 2200Watt niet aan” en 1  x een vervelende vent die er geen trek in had.
  • Aantal keren snelladen: 4. Bij Protoscar 2 x. Bij ABB 1 x en bij Nissan Strassbourg 1 x.
  • Aantal stoppen doorgeslagen: 1. In Airolo. Andere groep geprobeerd, geen probleem.
  • Aantal kWh benodigd voor 3100 km met onze spaarzame rijstijl: 3100/170×24=440.
  • Kosten voor 440 kWh: € 75,- (Landelijke gemiddelde stroomprijs en laadverdeling per land meegenomen: € 0,174 / kWh).
  • Waarvan wij zelf betaald hebben: Circa € 50,-. € 25,- Via camping-elektrisciteits-tarieven en € 25,- via hogere fooien. Hotels en snellaadpunten waren gratis.
  • Google maps: Heenrit (in twee delen op Ggl maps); Terugrit.
  • Hotelovernachtingen: 8
  • Campingovernachtingen: 11
  • Overnachtingen in appartement Tonda: 7
  • In ouderlijk huis in Eindhoven: 3

Toelichting bij de grafiek “Kilometers per dag”. De 4 rode staven, zijn de dagen met snelladen:

  • Op dag 5 hadden we bij aankomst nog 30% over. Daarom niet super ver;
  • Op dag 23 hetzelfde verhaal: Het was maar 80 km naar Protoscar;
  • Dag 24 ging ver, want: 1) we gingen omlaag de Alpen uit, 2) rustigaan door, 3) we kwamen relatief leeg bij ABB en 4) we hebben later nog bijgeladen;
  • Op dag 25 was de snellader van Nissan Strassbourg niet ver en reden we er snel heen. We kwamen daar half vol aan.
Posted in Algemeen, Elektriciteit, vermogen, energie, Rijervaringen, Snelladen | 1 Comment

Dag 27: ev2i is terug in Nederland!

Jawel! We hebben het gehaald! ev2i is terug in Nederland. Hier het dagverslag, later de overall conclusies.

174 Km, totaal 3102km. Het hotel in Houffalize bleek toch (zie het dagverslag van gisteren) € 90,- voor 2 volwassenen te zijn. Absoluut een goede deal dus. Na een lekker ontbijtje gingen we op pad met zo’n 170 km voor de boeg. Of we het zouden gaan halen was nog niet duidelijk. Boven op een Ardense heuvel niet, in de dalen wel.

In Tongeren hebben we bijgeladen en wat gedronken, de bareigenaar zei resoluut: Natuurlijk meneer, geen probleem. Stopcontact 29. En in een uur was onze accu voldoende vol om Eindhoven zeker te halen. Bovendien wordt de actie-radius-indicator in het platte landschap betrouwbaarder! We hadden het waarschijnlijk wel gehaald. Maar dan hadden we wel moeten door sukkelen met 50km/h. Met dat uurtje erbij, konden we normaal rijden.

Om 16:10 waren we thuis. We werden ontvangen door mijn vader, die van ons een lekker flesje Toscaanse wijn kreeg, elektrisch vervoerd naar Nederland. Hij had al eten in huis gehaald (Jawel: van de EkoPlaza). En zo zaten we om 19:00 aan tafel en zit de was al in de wasmachine! O, en de auto aan stopcontact 30.

Posted in Dagverslagen, Opladen | Tagged ,