Dag 26: F, L, B, L, B

Dag 26: 178 km (totaal: 2928). Vandaag begon in Frankrijk. Baguetje eten, tentje opvouwen en op pad.

Rustig aan door Frankrijk. Bakje thee gedaan in het pittoreske Rodemarck bij een winkeltje van een mevrouw die 15 jaar “hoog” bij Fiat gewerkt had in 4 landen op 2 continenten en uiteindelijk genoeg had van het snelle multinationalwerk. (Ik noem dit even in het kader van het EV2I sleutelwoord “onthaasten”).

Rustig verder. Plan: bijladen bij Nissan Aarlen. Zo gezegd zo gedaan. (stopcontact 27). Een van de Nissanmensen weet echter van een snellader op 4 km. Ik ben wat huiverig, want het zou betekenen dat ik het voorwerk niet goed gedaan heb. Maar tegelijk wilde ik vertrouwen tonen. Ik stelde voor dat we altijd konden bellen om te informeren. Even later was het antwoord er: Ja er is een snellader 500 V DC daar. Wij er naartoe. In Luxemburg. Pindakaas. Niet dus. Het was een een of ander gewoon paaltje waar zelfs een pasje voor nodig was. Hij was wel mooi groen. Soit.

Nou, hier zitten we nu, 10 km of 40 minuten laden kwijt. Jammer. De hoofdpijn a.g.v. van m’n hooikoorts heeft bovendien z’n intrede gedaan. Ook jammer. Maar aan de upside: Nauwelijks last van gehad dit jaar tot nu toe.

Houffalize hebben we daarna goed kunnen halen. We moeten nog wat wennen aan de veel betere betrouwbaarheid van de actieradius-indicator, als je geen heftige bergen meer hebt. 30 over. Maar ja we hadden al verteld dat het niet prettig rijdt als je nog stroom en hotel moet regelen, met minder dan 30.

Het regelen van een hotel was in dit geval op 2 manieren moeilijk.

  1. bijna alles was vol, wat niet echt een verrassing was;
  2. er zit een verschil van 90 euro tussen “90 euro voor de volwassenen” en “90 euro per volwassene”. Aangezien Nederlands niet de moedertaal van degene die ik aan de telefoon had is, en het hotel echt heerlijk is, de kamer is net gerenoveerd, zullen we ze het maar niet kwalijk nemen, als het de laatste van de twee blijkt te zijn. In Google Maps op je iPhone zie je die vier sterren op de voordeur niet staan.

We hebben hier bovendien heerlijk gegeten, want goed koken, dat kunnen de Belgen! Kortom, genieten deze laatste nacht.

Helaas ben ik vergeten een foto te maken van hoe de draad zo leuk uit het raam, hoog over de stoep, door een boom naar de auto hing. Het was stopcontact nummer 28.

Advertisements
Posted in Dagverslagen, Opladen | Tagged , | 1 Comment

Dag 25: Ruraal Frankrijk

Dag 25: 202 km. Totaal: 2750 km. We hebben goed geslapen op de rustige camping. Ook Adrita heeft de grote Rijnsluis aanschouwd, en daarna zijn we via Sélestat* naar Souffelweyersheim (vlot) doorgereden, alwaar we van LNG Nissan een snellading kregen. De installatie was van SGTE-Power. Natuurlijk weer leuke, verbaasde en positieve reacties! Én 100 km extra!

* In Sélestat haalden we de op de heenweg vergeten Terberg paraplu’s op! :-S

Daarna zijn we rustig aan doorgereden richting Saint Avold. We hadden het net kunnen halen, maar als je ergens drie kwartier even wat drinkt (én laadt, stopcontact 25) heb je nèt die extra km’s waardoor je relaxed én vlotter naar je bestemming rijdt: Dezelfde camping als op de heenweg (Stopcontact 26).

Prima dag en wederom wordt duidelijk hoe cruciaal snelladers zijn voor het succes van elektrische mobiliteit.

Posted in Dagverslagen, Opladen, Snelladen | Tagged ,

Dag 24: Ver!

Vandaag hebben we het absolute afstands-dag-record gevestigd: 281,2 km. (Totaal: 2548 km). Met één keer snelladen bij ABB en nog wat bijladen tijdens het eten.

Het begon in Airolo, waar ze nog net Italiaans spreken. Hoewel er verwarring over een gipfel was. Blijkt een croissant te zijn).

Na vertrek acuut door de Gotthard tunnel. Het eerste streepje (van de 12) is altijd snel weg. Toen naar beneden tot de Vierwaldstättersee. Het viel tegen wat we terugkregen met dat dalen. Eerder: wat we over hadden, want veel regenereert de LEAF niet als je met 80 km/h daalt, en zo’n afdaling is in een vloek en zucht voorbij.

Het regenereren is sowieso een relatief fenomeen. Het moet zeker blijven, want het werkt. Maar het is niet het wondermiddel dat je al je energie teruggeeft als je remt of daalt. Als je 25% terugwint is het denk ik veel. Real-life heeft wind, frictie, stuurbekrachtiging, warmteverlies en (in)efficiëntie-factoren in alle betrokken componenten…

Daarna gingen we (extra) rustig door Zwitserse Mittelland (ook erg mooi), en zo haalden we Turgi, een stadje aan de Reuss, halverwege tussen Zürich en Basel. Daar hebben we van Mark Knechtle en Christian Morf een snellading, koffie en thee gekregen. ABB is actief op het gebied van e-mobiliteit, want elektrische componenten is hun business. Ze hebben onlangs het Nederlandse Epyon en nog een bedrijf overgenomen om hun positie te versterken op deze nieuwe markt.

Toen verder westwaards langs de Reuss richting Basel (om het Zwarte Woud te vermijden). Daarna noordwaards Duitsland in, langs de Rijn.

Bij een Chinees hebben we gegeten en een beetje “comfort-bijgeladen” (Stopcontact 23). Zoals vaak kregen we enthousiaste reacties!

Toen Frankrijk in verder noordwaarts langs de Rijn. Alwaar zich een uitgesproken kans voordeed om het stroompedaal eens tot de bodem in te trappen en daar te houden. Dat gaat vlot naar 159 km/h. En terwijl we daarheen gingen, nam langzaam de kracht -die je ziet met 10 stippen op het dashboard- af. Op het laatst reed de LEAF nog steeds 159 km/h, maar met 6 stippen. 60% dus. Concusie: De snelheid wordt begrensd. Het comfort blijft grenzeloos! Ik schat dat de LEAF onbegrensd zo’n 180 – 185 km/h kan halen.

Even later kwamen we aan op een rustige, schone camping, (met stopcontact 24), op de baan land tussen het Rijnkanaal en de Rijnrivier. Tevens de grens met Duitsland, maar daar zijn we niet meer gekomen.

Runa en ik hebben nog de grote sluis bekeken en daarna was het lekker slapen.

Posted in Dagverslagen, Opladen, Snelladen | Tagged , , | 2 Comments

Heeft een Nissan LEAF ook nadelen?

Nou, eigenlijk maar één. De rest is geneuzel.

  • Met stip op 1 staat de actieradius. …Volgens velen. Niet volgens ons. Het is maar hoe je er naar kijkt: 9 van de 10 mensen rijden niet meer dan 50km op een dag. En wij tonen aan dat je heerlijk op vakantie kan met de LEAF!!!

Verder:

  • Regenereren is geen wondermiddel. (Lees meer);
  • De klok van de navigatie loopt niet gelijk met het dashboard;
  • Als je snel met je handpalm het stuur draait, blijf je wel eens haken achter het vorige-volgende-knopje voor de muziek; *
  • De rechter armsteun van de bestuurder heeft een randje dat wat in je elleboog prikt;
  • De automatische ruitenwisser heb ik bij andere auto’s betere van meegemaakt.

Al met al is de Nissan LEAF een zeer complete auto waar wat ons betreft maar héél weinig op aan te merken valt.

* Zo hebben we de “BlueTooth Audio” ontdekt! Er klonk ineens muziek waarvan ik echt zeker wist dat die niet op de USB stick stond. Bleek de auto mijn iPhone af te spelen!

Posted in Rijervaringen | Tagged , , ,

Zéér snelle conceptcar van Protoscar!

Woorden schieten te kort, dus dit is een kort verslag. Ik kreeg een ritje aangeboden in de concept-EV van Protoscar.

  • Motor: 300 kWatt. (4 x Nissan LEAF);
  • 0-100 in 5,2 seconden;
  • Krachtbegrenzing tussen 0 en 50 omdat het koppel anders te groot zou zijn voor de overbrenging. (Stel je voor, flinke trap op het stroompedaal, valt ie uit elkaar). Je voelt een enorme boost boven de 50km/h;
  • 32kWh accu (50% meer dan de Nissan LEAF).
  • Stuurbekrachtiging
  • Veel informatie op het dashboard. Meer dan de LEAF.

Resultaat: Een vreselijk snelle sportauto. En dat heb ik geweten ook. 0 Tot 140 voor je boe kan zeggen. (Laat staan bah). Je vergeet te ademen! Slik! Gewelddadig, zo hard. Holy-….

Tja. Voor zo’n ervaring kan ik moeilijk woorden vinden. De snelheid van de motorfiets die ik ooit had, komt er nog het dichtst bij.

Dank aan Protoscar. Want het moet genoemd worden: Zij hebben deze auto met een team van 40-60 mensen in elkaar gezet. Dat kan Nissan ze niet nadoen!

Posted in Rijervaringen | Tagged ,

Dag 23: Ciao caffe macchiato, we zullen je missen!

Dag 23: Het was een afwisselende dag, met verrassingen en twee etappes. Etappe 1) De Po-vlakte uit, door de drukke Milaanregio, langs Como, Zwitserland in, snelladen bij Protoscar. 84 km. Etappe 2) Verder de Alpen in, tot Airolo. 102 km. Vandaag: 186 km. Totaal: km.

Rijden in het florissante deel van Italië, het noorden, rond Milaan heeft zo z’n nadelen: Het is daar altijd en overal druk. Maakt niet uit of het nou een prutsweggetje is of een snelweg. Verder niets over te melden.

Laatste caffè macchiato in Como. Ook nog even aan het meer gestopt.

De grens over. Zwitserland in.

Snelladen bij Protoscar. Einde etappe 1. Dit was tevens de eerste keer dat we 16 ampère hebben kunnen proberen.

Eerste verrassing: Ik heb een stuk in de gele concept-wagen mogen rijden! Ik schrijf daar nog een losse blog over. Tipje van de sluier: 300 kW! (Nissan LEAF: 80).

In no time was de LEAF vol. Wij door de Alpen in. Dit keer niet secundair maar op de snelweg 80 achter een vrachtwagen de helling op. Een heel ander rijbeeld: In een kwestie van 1 uur rij je je accu leeg.

Toen voor de afwisseling 8 km file. 2 Uur kwijt. En gestopt in Airolo. Dat is het hoogste punt van de klim.

Verrassing 2: We draaien een parkeerplek voor een hotel, naast het terras, op, staat er iemand op, die zegt: “Thomas?” Ik zeg: “Ja”, hij zegt “Kgemmere?” Ik zeg: “The one and only!”… Blijkt dat het Christian Morf van ABB is! “Wij hebben een afspraak, morgen om 13:00 uur in Turgi” zegt ie! Nou ja, wat een toeval. Hij was een lang weekend op ATB-fiets-vakantie door de bergen met een vriend.

Daarna hebben we de auto nog aangesloten op stopcontact 22, wat een hele heisa was, want de stop vloog er 2 x uit. Nu rust.

Posted in Dagverslagen, Snelladen | Tagged ,

Dag 22: De Po-vlakte is wél mooi!

Dag 22: Salsomaggiore Terme – Treveglio. 117 km (totaal: 2073 km). Vandaag was een warme maar mooie dag.

Om te beginnen reden we op zonne-energie, dus praktisch 100% duurzaam. (Alleen productie en afbraak van de Nissan drukken nog op het milieu, maar die mag je uitsmeren over de 150.000 km die deze auto mee zal gaan, dus dat is dan één-0,00078-ste daarvan).

De Po-vlakte blijkt weldegelijk heel mooi te zijn. We hadden de navigatie zo ingesteld dat we echt de kortste route hadden, en kwamen daardoor over bijna uitsluitend smalle weggetjes die hoofdzakelijk voor het lokale landbouwverkeer zijn. Koffie en een ijsje in het ene dorpje, lunchen in het volgende stadje. En wat blijkt: zowel het landschap als ook de stadjes en dorpjes zijn gewoon heel mooi!

Wel leren we dat 2 uur lang 50 km/h rijden gewoon even vermoeiend is als 2 uur lang 150 km/h. Maar goed, pittoreske pleintjes om te stoppen te over.

(Eerlijk gezegd hadden we Riva San Vitale in Zuid-Zwitserland kunnen halen, voor een snellading. Dan waren we nu ergens tegen de Gotthard op aan het rijden. Maar het is vandaag 1-augustus, de nationale feestdag in +41, dus kunnen we niet terecht. Aangezien het wel leuk is om die snellading mee te maken, en omdat ze ons hebben gevraagd weer te komen, doen we het dus nu rustig aan).

Qua rijden in de Nissan: Of het boeit of niet, moet je zelf bepalen, maar het is vandaag duidelijk geworden dat 50 km/h rijden je globaal een range van 220km geeft en 60km/h 205. Hoe weet ik dat? Eenvoudig: rij 15 minuten lang constant 50 km/h (ja, op een dag als vandaag kan dat) en tel vervolgens “gereden” en “resterend” bij elkaar op. Versnel vervolgens naar 60 en voila: De optelsom verlaagt zich binnen enkele minuten.

Edit ‘s-avonds: + 7 km, totaal 2080 km. Treveglio “onveilig gemaakt”. In de wetenschap dat je geen kilometers over hoeft te houden, om een hotel te vinden, kan je een stukje rijden en van de stille acceleratie genieten daar waar het gaat. We blijven alle drie beëindrückt.

Posted in Dagverslagen, Rijervaringen | Tagged ,